Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@20:19:25 GMT

پدیده قدرنادیده

تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۴۴۸۵۷

پدیده قدرنادیده

هر سال ماه محرم مجموعه «مختارنامه» (داوود میرباقری) و فیلم سینمایی «روز واقعه» (شهرام اسدی) در کنداکتور پخش شبکه‌های مختلف قرار می‌گیرند. گاهی در یک شب «روز واقعه» از شبکه‌های متعدد پخش می‌شود.

 آش درباره «مختارنامه» آنقدر شور شده که این سریال تکه پاره و بخش بخش روی آنتن می‌رود، کلیپ می‌شود یا در اغلب برنامه‌های مناسبتی از تصاویر آن برای معرفی شخصیت‌ها و رویدادهای مربوط به عاشورا استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تکرار شدن‌های بی‌سلیقه و نامرتب باعث شده سریال داوود میرباقری به فرهنگ عامه راه یابد و تبدیل شود به وسیله‌ای برای تفریح و خنده؛ در طول سال، فضای مجازی پر است از شوخی با مختار و کیان. این حجم از ابتذال البته باعث نمی‌شود مدیران تلویزیون تصمیم بگیرند دست از این شیوه پخش یکی از بهترین و پرهزینه‌ترین تولیدات تاریخی‌شان بردارند.
داوود میرباقری در زمینه ساخت سریال‌های عظیم تاریخی و مذهبی بهترین و بی‌رقیب است؛ کارگردانی که درست است با بودجه‌های بالا و در زمان طولانی سریال ساخته اما جنس کارش، گنجینه‌ای عظیم برای تلویزیون و فرهنگ ایران به ارمغان آورده. دیگر سریال های مذهبی تلویزیون هم وضعیتی مشابه داشته‌اند اما خروجی آنها در حد «امام علی» و «مختارنامه» است؟ حاصل کار او در «امام علی»(ع) معیارهای ساخت سریال مذهبی را تغییر داد و روی کارگردان‌های دیگر اثر گذاشت،اگرچه هیچ کدام نتوانستند دیالوگ‌نویسی آثار او را تکرار کنند و مهارت میرباقری در کارگردانی صحنه‌های درگیری و شلوغ راهم ندارند.  «مختارنامه» اوج پختگی میرباقری است، هر قسمت از این سریال از نظر کارگردانی قابل توجه است. روایت قصه‌ای که انتهایش را همه می‌دانند به شکلی جذاب و پر کشش بخشی از امتیازهای «مختارنامه» است. اگر با دقت به سکانس‌های شلوغ و فصل‌های جنگ نگاه کنید زیبایی صحنه‌آرایی، قاب‌بندی‌های شکیل و تسلط میرباقری مثال زدنی است؛ تصویری که او از روز عاشورا دارد تکان دهنده و متأثرکننده است، او در عین حال که به واقعیت کاملاً وفادار بوده، (در مورد چنین واقعه‌ای نمی‌توان تخیل کرد و باید متوجه حساسیت‌ها بود) تلاش کرده این تراژدی عظیم را با شکوه، زیبا و سینمایی به تصویر بکشد. فصل شهادت حضرت عباس(ع) اگرچه فراتر از شنیده‌ها نیست اما تأثیرگذار و حزن‌آور است. نمایش ری اکشن و مواضع دشمنان امام حسین(ع) در طول جنگ، به شخصیت‌های منفی بعد داده و آنها را واقعی کرده است؛ رابطه شمر و عمرسعد یکی از بهترین طراحی‌ها و اجراهای شخصیت‌های منفی داستان را دارد، مانند شخصیت‌پردازی معاویه و عمرو عاص در سریال «امام علی»(ع). نقد و تحلیل درباره سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیون هیچ‌وقت به اندازه نقد آثار سینمایی مرسوم و جدی نبوده. به همین دلیل نقد و تحلیل‌هایی که منتقدان درباره ارزش تجربه‌های سینماگران دارند درباره کارگردان‌های تلویزیون وجود ندارد یا کمتر وجود دارد. تمرکز رویدادهای تخصصی مانند جشنواره فیلم فجر یا جشن خانه سینما هم بر سینماست و از این منظر، سریال‌سازی در حاشیه است. اینها باعث می‌شود آنچه داوود میرباقری در حوزه سریال‌‌سازی انجام داده مغفول بماند، فقط کافی است این مجموعه را با فیلم «رستاخیز» (که یکی از بهترین‌ها در زمینه تصویر کردن واقعه عاشوراست) مقایسه کنید، عیار پختگی و هنر میرباقری روشن خواهد شد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: داوود میرباقری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۴۴۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک

جدیدترین سریال تلویزیون با محوریت هوافضا قرار بود از ۱۵ اردیبهشت پخش خود را آغاز کند اما با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نون‌خ» بدقولی کنداکتوری دوباره رقم خورد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش که یک بدقولی کنداکتوری درباره برنامه «هفت» رقم خورد و باعث شد این برنامه تلویزیونی با یک هفته تأخیر روی آنتن برود به این معضل پرداخته شد. 

عوامل و دست‌اندرکاران «هفت» در توضیح پخش نشدنِ این برنامه تلویزیونی، مشکل فنی را عامل پخش نشدن اعلام کردند. چرا که مدیریت کنداکتور تلویزیون مقوله‌ای است که از هر جهت اهمیت دارد، روزی برای چینش ترکیب پخش سریال‌ها و برنامه‌ها این مدیریت ضرورت دارد و روزی هم برای جلوگیری از بدقولی کنداکتوری، این مدیریت لازم است، البته این بدقولی‌ها مسبوق به سابقه بوده که بارها سریال بدقولی‌های تلویزیون را برای پخش سریال و برنامه حتی حضور مجری‌ای خاص اتفاق افتاده است.

حالا این معضل گریبان یک سریال تلویزیونی را گرفته است.  در سطح گسترده‌ای اعلام شد سریال «رخنه» جدیدترین مجموعه تلویزیونی به کارگردانی علی غفاری از شنبه 15 اردیبهشت‌‌ماه روی آنتن می‌رود اما در عینِ آرامش و بدون هیچ عذرخواهی از مخاطبان، با بهانه پخش دو قسمت پشت صحنه «نون‌خ» در 16 و 17 اردیبهشت‌ماه پخش سریال به سه‌شنبه 18 فروردین‌ماه موکول شد. این انتقاد وجود دارد که مدیران و دست‌اندرکاران امر پخش در بسیاری از موارد چه حال و گذشته این بی‌تفاوتی به مخاطب را داشته‌اند.

به طورمثال واقعاً مدیران امر در شبکه یک نمی‌دانستند قرار است دو قسمت پشت صحنه سریال «نون‌خ» پخش کنند و این سریال در روز سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه پخش خود را آغاز می‌کند که این تاریخ را در تبلیغات خودشان به مخاطبان اعلام کنند نه روز شنبه 15 اردیبهشت‌ماه!

ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون

اگر به گذشته هم برگردیم این رفتار تلویزیون مسبوق به سابقه است؛ روزی سریالی به‌نام «دودکش2» که علی‌رغم پخش گسترده اخبار رسانه‌ای‌اش در همین شبکه یک سیما، روی آنتن نرفت و بحث مراحل پست پروداکشن را عنوان کردند، یا بارها سریال‌هایی که از شبکه سه سیما پخش می‌شد عوامل آن به پخش نامنظم قسمت‌هایشان اشاره می‌کردند که آخرین آن به سریال «بیست‌کویید» برمی‌گردد، یا زمانی که مجموعه کلبه عموپورنگ پخش می‌شد این اعتراضات را نسبت به پخش نامنظم این مجموعه نمایشی داشتند. 

یا «رعد و برق» بهروز افخمی که از شبکه پنج سیما به شبکه یک آمد؛ چند سال پیش در ماه رمضان قسمت اول آن روی آنتن رفت و بقیه را به‌دلیل مشکلات تدوین و مراحل فنی سریال به زمانی دیگر موکول کردند. این سریال بالأخره با تمام نقاط ضعف خودش روی آنتن رفت اما تبدیل به مصداقی بارز برای بدقولی کنداکتور تلویزیون شد.

به‌نظر می‌رسد تلویزیون کنار مدیریت درست کنداکتوری برای چینش سریال‌ها و برنامه‌ها به رسیدن به یک کنداکتور منظم و جلوگیری از بدقولی در پخش نیاز مبرم دارد. علی‌رغم اینکه شاید این نکته را هم بتوان درنظر گرفت که مشکلات فنی باعث شده باشد یک برنامه و یا سریالی در موعد مقرر اعلام‌شده روی آنتن نرود اما توجه به زمان مخاطب از هر نکته‌ و توجیه قابل‌قبولی هم مهمتر است.

گفتنی است،  سریال «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع- سازمان حفاظت اطلاعات با سازمان صدا و سیما  برگرفته از خنثی سازی امنیتی‌ترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. این سریال در 30 قسمت تولید شده مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که بر روی موشک‌های ماهواره‌بر و فضایی تحقیق می‌کند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان رو به رو می‌شود. البته آن‌طور که دست‌اندرکاران سریال گفته‌اند داستان سریال از تنوع گونه‌های (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزه‌های امنیتی، علمی و خانوادگی را دربرمی‌گیرد.

این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیت های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. در این سریال بازیگرانی همچون نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالی تبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

کارگردانی سریال «رخنه» را در ابتدا علی غفاری برعهده داشته است و پس از وی، حمیدرضا لوافی کار این مجموعه را ادامه داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «۸۷ متر» دوباره به تلویزیون بازگشت/خبر جدید کیانوش عیاری از سریال
  • سریال طنز «بدل» جایگزین «هفت سر اژدها» می‌شود
  • سریال «بدل» به تلویزیون می‌رسد
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • رخنه به قلب دشمن
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • سلمان؛ روایت درست تاریخ
  • سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ