ميرباقري را خسته نكنيد
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۱۲۸۳۹
فیلمنامه مجموعه سلمان فارسي را 15 سال پیش نوشتهام اما کمبود امکانات و تغییر مدیریت لطمه به کار زده است گروه فرهنگ و هنر جهان نيوز، محمدصادق عابديني:داوود ميرباقري به شدت از بهانهتراشيها براي ساختهنشدن سريال «سلمان فارسي» انتقاد كرد. بخشي از اين بهانهها مربوط به هزينههاي ساخت اين سريال است كه گويا هنوز بودجه ساخت آن تأمين نشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گلايههاي صريح داوود ميرباقري، كارگردان «مجموعه سلمان فارسي» از به تأخير افتادن ساخت اين سريال فاخر تاريخي- مذهبي، نشانههاي از نوعي مقاومت در برابر ساخت اين مجموعه تلويزيوني است.
اين انتقاد كه اتفاقاً در يك برنامه تلويزيوني بيانشده، در حالي مطرح ميشود كه اين روزها و به مناسبت ماه محرم و ايام عزاداري شهادت سيدالشهدا(ع)، تلويزيون بار ديگر دست به دامان مختار شده و بخشهايي از سريال «مختارنامه» به نويسندگي و كارگرداني داوود ميرباقري از شبكههاي مختلف سيما در حال پخش است. ميرباقري كه در برنامه «چهل چراغ» شبكه3 سيما حاضر شده بود، در گفت و گو با محمدرضا شهيدي فر، مجري برنامه، درباره ساخت مجموعه «سلمان فارسي» به اين نكته اشاره كرد كه پيش از ساخت «مختارنامه» پيشنهاد ساخت سريال «سلمان فارسي» را به مديران تلويزيون داده بود.
اين كارگردان ميگويد: پس از حدود دو سال رفت و آمد، مديران تلويزيون اعلام كردند كه الان شرايط براي توليد آن مهيا نيست و پيشنهاد كار ديگري با نام «نهضت توابين» را كه توسط كس ديگري نوشته شده بود، دادند كه اين موضوع بر دل من ننشست.
در همين اثنا كه مشغول پژوهش و بررسي موضوع «نهضت توابين» بودم با مختار آشنا شدم و احساس كردم كه مختار شخصيت محبوب من است و او را دوست دارم و به همين دليل مختار را به جاي «نهضت توابين» پيشنهاد دادم و مورد قبول واقع شد. ميرباقري در ادامه برنامه از قصور در ساخت آثار مذهبي گله و تأكيد ميكند: چقدر بايد به خاطر «سلمان» روح و زندگيام زخم بخورد؟ اين زخمها زماني اجر دارد كه نتيجه داشته باشد. من ۱۵ سال پيش «سلمان» را نوشتهام و آماده است. ديگر خسته شدهام از اين نوع كار كردن؛ يعني شما سالها زحمت ميكشي ولي آخر كار با آنچه فكر ميكردي تفاوت دارد و موضعگيريها، كمبود امكانات و يك تغيير مديريت اين همه لطمه به كار وارد ميكند.
اما بخش قابل تأمل صحبتهاي ميرباقري آنجا است كه اين كارگردان كهنهكار تلويزيون تصريح ميكند: سلمان را اينگونه نخواهم ساخت. سلمان را همانطوري ميسازم كه فكر ميكردم. همانطوري ميسازم كه نوشتم. ميرباقري گويا به ماجراي بازنويسي فيلمنامه «سلمان فارسي» اشاره دارد كه از سوي صداوسيما بر آن تأكيد شده و بر اساس آن قرار شدهاست فيلمنامه قديمي كه ميرباقري نوشته است، دوباره بازنويسي شود و اكنون كارگردان و نويسنده اصلي فيلمنامه ميگويد فيلمنامه را آنگونه كه خودش نوشته ميخواهد بسازد.
داوود ميرباقري در «چلچراغ» ميگويد: به اعتقاد من «سلمان فارسي» يك پروژه جهاني است بهخصوص كه موضوعش جستوجوي خداست كه همه جهانيان سالهاست با آن درگيرند. شخصاً به لحاظ ساختار همه بضاعتم را گذاشتم روي فيلمنامه تا كار جذابي شود تا هممخاطبان حرفهاي و هممخاطبان عام از آن لذت ببرند.
اين كارگردان به مجري برنامه ميگويد: ميخواهم باقيمانده عمرم را با سلمان بگذرانم. سلمان همان كسي بود كه به دنبال منجي ميگشت و قبل از اسلام به مسيح به عنوان منجي فكر ميكرد، اما بعد از اسلام عشق به علي(ع) است كه حالش را خوب ميكند. ميرباقري را خسته نكنيد كارگردان مجموعههايي مانند «امام علي(ع)»، «معصوميت از دست رفته» و «مختارنامه» ميگويد باقيمانده عمرش را صرف ساخت سريال سلمان فارسي خواهد كرد. داوود ميرباقري مانند علي حاتمي نمونه دومي ندارد؛ هنرمنداني كه نميتوان حتي نسخه مشابه آنها را پيدا كرد، چه برسد به اينكه بتوان كارهاي ماندگاري را كه آنها انجام دادهاند، بار ديگر تكرار كنند.
شايد اگر عمر علي حاتمي به ساخت فيلمنامه «محمد(ص)» كه خودش نگاشته بود، قد ميداد، آن فيلم نيز مانند ديگر ساختههاي حاتمي در تاريخ سينماي ايران مانند يك ستاره درخشان ميدرخشيد، اما دست تقدير يا كوتاهي مديران وقت فرهنگي باعث شد تا نه «جهان پهلوان تختي» حاتمي به سرانجام مدنظر كارگردان برسد و نه « محمد(ص)» فرصت ساخت پيدا كند. ميرباقري نيز چنين وضعيتي را در تلويزيون دارد؛ كسي كه اگر قدر و جايگاهش شناخته و زمينه كار برايش فراهم نشود، مشخص نيست در آينده كسي بتواند كاري در حد استانداردهاي اين كارگردان را توليد كند. اگر در هاليوود تلاش ميشود كارگرداناني مانند«استيون اسپيلبرگ»، «جرج لوكاس»، «كلينت ايستوود» و «ريدلي اسكات» باز هم فيلم بسازند و در سينما حضور داشته باشند، دقيقاً براي همين است كه هرچقدر اين افراد فيلم بسازند، به معناي افزوده شدن برگ زريني به تاريخ سينماي جهان است، اما در ايران كارگرداني در جايگاه داوود ميرباقري كه جايگاهش در سينماي ديني دستنيافتني است، اكنون سالها است كه براي ساخت مجموعه تلويزيوني «سلمان فارسي» بايد بهانهتراشيهاي مديران تلويزيون را تحمل كند و نتواند آنچه را ميخواهد بسازد! آيا با اين روش به مفاخر فرهنگي و هنري كشورمان ظلم نميكنيم؟!
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۱۲۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرسپولیس و دلهره بزرگ در شهر خسته
به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس حالا در لیگ برتر شرایطی را تجربه میکند که فصل پیش رقیبانش برای قهرمانی چشیده بودند؛ به خصوص سپاهان که با از دست دادن امتیاز مقابل ملوان صدر را تسلیم رنگ سرخ کرده بود و تا هفته سیام لیگ در پی جبران آن یک امتیاز گشت اما خبری از لغزش شاگردان یحیی گلمحمدی نبود.
پرسپولیس فصل پیش درحالی که با تنها یک امتیاز بیشتر از سپاهان در صدر جدول ردهبندی لیگ برتر قرار داشت، در هفته پایانی در ورزشگاه وطنی قائمشهر برابر نساجی قرار گرفت و خیلی زود و در همان دقایق اول توسط علی نعمتی به گل رسید تا استرس در اردوی سپاهان حاکم شود و هواداران سرخهای تهرانی کمی آرام و قرار بگیرند.
تنها ۱۵ دقیقه از آغاز بازی گذشته بود که مهرداد عبدی با دریافت کارت زرد دوم از زمین بازی اخراج شد تا کار نساجی برای بازگشت به بازی سختتر بشود و با این شرایط، در دقیقه ۲۸ باز هم سرخپوشان با ضربه سعید صادقی برای بار دوم دروازه حریف را باز کردند.
اما این پایان کار نبود و در نیمه دوم هم شاگردان یحیی گلمحمدی به حملات خود ادامه دادند تا در دقیقه ۷۵، سروش رفیعی گل سوم را به ثمر برساند و تنها سه دقیقه بعد هم میلاد سرلک با شوتی تماشایی چهارمین گل سرخپوشان را وارد دروازه علیرضا حقیقی کند.
پس از برتری چهار گله پرسپولیس و در شرایطی که اخراج فرزاد زامهران، نساجی را در دقایق پایانی ۹ نفره کرده بود، یحیی گلمحمدی در اقدامی جالب، احمد گوهری را به جای علیرضا بیرانوند به زمین فرستاد تا دروازهبان دوم سرخپوشان هم در هفته پایانی برای دقایقی در ترکیب این تیم قرار بگیرد.
حالا اما شرایط کاملا متفاوت است. نساجی فصل پیش درحالی در مسیر قهرمانی سرخها قرار داشت که آنها اگرچه در نیمه دوم جدول بودند اما خطر سقوط تهدیدشان نمیکرد. مازندرانیها اما در این فصل شرایط سختی را تجربه کردند و پس از تغییر دو سرمربی از ابتدای فصل، با ساکت الهامی در پی بقا میگردند.
نساجی در هفتههای گذشته درخشیده و هفت امتیاز از سپاهان، تراکتور و ذوب آهن گرفته تا خط نشانی بزرگ برای پرسپولیس در راه قهرمانی بکشد. پرسپولیس فصل پیش اتمسفر سنگین ورزشگاه وطنی را تجربه کرده بود اما حالا این جو وقتی تیم محبوبشان در خطر سقوط باشد، سنگینتر هم میشود.
باید دید پرسپولیس قادر به تکرار برد خاطرهانگیز فصل پیش خود خواهد بود یا نساجی شادی را به شهر خسته هدیه میدهد.